söndag 13 juli 2008

De värnar åtminstone om djuren

Jag har surfat runt lite på Sverigedemokraternas hemsida för att samla på mig stoff inför ett tal jag ska hålla på retorikkursen senare i höst. Anledningen till detta har varit tvådelad: dels för att hitta Sverigedemokraternas förklaring till vad de egentligen står för, och dels för att försöka lista ut vad de egentligen står för. Och herregud.

Deras hemsida har under de fem sex år som jag av olika anledningar besökt den förändrats mycket. Första gången, inför ett skolprojekt under mitt första år i gymnasiet,
var deras sida till ytan renrensat från främlingsfientliga tendenser. Det var först när man grävde lite längre ned som man fann deras vilja att skicka hem inte bara första generationens invandrare, inte bara andra generationens invandrare, utan ända upp till tredje generationens invandrare.

Några år senare skulle jag göra en uppsats om dem, denna gång på högskolan, och jag besökte deras hemsida ännu en gång. Denna gång verkade renskrivaren ha fått sparken, för deras mindre smickrande idéer var inte längre förpassade till det finstilta utan upptog merparten av hemsidan.

När jag nu ännu en gång besöker dem, eftersom jag kommer att prata om dem i mitt examinationstal i den retorikkurs jag nu läser, så har de ännu en gång rensat upp lite, och på samma sätt som när jag gick i gymnasiet så är det först när man gräver lite som man hittar deras lite underligare tankegångar.

Trots detta var jag beredd att ändra min uppfattning om dem, från främlingsfientliga till enbart rabiat nationalistiska. Sedan länkade de till den här sidan, deras Stoppa Rasismen-sida, där de tar avstånd från allt vad rasism heter. Problemet med den sidan är att det är den främsta källan jag har stött på för att de i själva verket är främlingsfientliga. Det går bland annat att läsa att:

"Du kan läsa om allt från halalslakt och minareter till personrån,
sexualbrott och hedersmord nästan varje dag.
Det är tyvärr en baksida som mångkulturen för med sig.
"
- Under rubriken "Rasism?"


Medan jag håller med om att personrån, sexualbrott och hedersmord är en dålig importvara, så är jag lite osäker på vad för slags hemskheter halalslakt av djur eller minareter (en typ av torn intill en moské) innebär. Det är alltså inte bara de hemskheter som invandringen för med sig som är dåligt, utan även deras kultur i sig.

Men det är ändå gott att Sverigedemokraterna gör min situation så enkel som möjlig. Om man besöker deras hemsida till och från - och deras åsikter inte fick några mothugg eftersom varken press eller politiker vill låta dem vara med i debatter - skulle ju risken finnas att man börjar sympatisera med deras åsikter. Då är det skönt att veta att det fortfarande finns Sverigedemokrater där ute som inser vilken situation jag befinner mig i, och titt som tätt publicerar material som utan tvekan redogör för deras egentliga inställning i viktiga frågor.


Men de värnar i alla fall om djuren.

Inga kommentarer: