söndag 6 juli 2008

Botkyrka Reunion

Det är alltid kul när det går bra för folk. Det band som några av mina klasskompisar drog ihop för en fem sex år sedan har verkligen sparkat igång ordentligt. De spelar runt om i Sverige, och ska dra till Tjeckien för en spelning i augusti.

Därefter kommer de till Botkyrka Reunion, den nya musikfestivalen som anordnas i Hågelbyparken den 23 augusti. Det är intressant hur vissa saker leder fram till andra: hur mitt intresse för bandet ledde till att jag började nysta i den festival som anordnas i min egen kommun.

Jag trodde att det skulle vara något sorts Tumbas Dag eller något annat jönsigt spektakel. Men de verkar ha håvat in ett helt gäng intressanta band. De har Degradead, vars debutskiva skapades med hjälp av In Flames-medlemmar (som var mixare och tekniker).* Andra intressanta band verkar vara Faceshift och Sabbtail (vars tidigare medlemmar inkluderat Fredrik Åkesson från bland annat Opeth), och givetvis The Events.

Men det är för ett band som jag kommer att besöka festivalen - Polish Kings. Botkyrka Reunion beskriver dem på följande vis:

"Polish Kings blandar ur-australiska tongångar
med polska barnvisetexter
framrappade på äkta åttiotalsvis.
Varför? Varför inte."


Bara en sådan sak.


Att Botkyrka anordnar en musikfestival, som uppenbarligen planeras vara årlig, är någonting jag verkligen gillar. När jag först startade den här bloggen ville jag hålla den strikt kritisk mot olika fenomen, men eftersom jag tenderar att klaga på media att det enda de rapporterar om är elände, så kan jag försvara detta inlägg med att jag känner ett visst ansvar att ha vissa lättare inslag i min samhällsrapportering. Ahem. Ungefär.

Dessutom är rockfestivaler bra. De för samman folk. När jag var på Metaltown i Göteborg förra veckan såg jag män som kvinnor, tonåringar likväl som pensionärer och i alla åldrar däremellan, från flera olika musikaliska inriktningar. Jag tror inte att Botkyrka Reunion kommer att bli StorStockholms Metaltown, men jag tycker att det är ett lovvärt försök att skapa en fest som lockar en bred publik med hjälp av ett måhända alternativt men ändå väldigt lovande musikaliskt utbud.

1 kommentar:

Unknown sa...

Audell här! Hoppas du kommer!