lördag 29 november 2008

Underbar oanständighet

Har ni sett reklamen för UMO.se? Den nya, nationella ungdomsmottagningen? Den är alldeles underbar. Ett subtilt långfinger till all den moralpanik som brukar omgärda sexualitet. Den spelar på betraktarens tolkning av en egentligen alldeles oskyldig kombination av bild och text.

Det finns två affischer. Det är dels en med två killar, och en text som säger "Vill du se oss sätta på en kondom?”; det finns också en affisch med en ensam, pillemarisk tjej, och texten ”Vill du se mig göra nåt jag tycker om?”.

Västtrafik i Göteborg (som SL i Stockholm, om ni inte vet vad Västtrafik är) har valt att inte visa affischen med de två killarna, medan den med den ensamma tjejen finns kvar. Den förstnämnda anses vara "stötande". Det intressanta är att det inte verkar vara den sexuella undertonen i sig som verkar vara stötande, eftersom den sexuella undertonen i den andra affischen inte resulterar i att den också blir bojkottad. Om det inte är det sexuella, i sig, i affischen som Västtrafik reagerar på (eller tror att deras resenärer ska reagera på) - vad är det då? Vad är det som skiljer den affischen från den med den ensamma, pilemariska tjejen? Den enda skillnaden som jag kan se, är att det är två killar i stället för en ensam tjej. Hur är detta upprörande? Kom ihåg att det fortfarande inte är någon moralpanik över den sexuella undertonen?

Är det för att det är en sexuell underton mellan två killar?

Jag tycker att Västtrafiks agerande är ganska märkligt. Jag kan ha viss förståelse för att man tar bort affischering som man anser vara stötande, men antagandet av vad resenärerna ogillar som man gör när man censurerar affischerna är underliga. Eftersom det endast är affischen med två killar som tas bort, verkar Västtrafiks antagandet gällande deras resenärers vara att de är åtminstone lite homofobiska och inte trivs med att en annan sexualitet än "den normala" tillåts utrymme i det offentliga rummet.

Om jag vore göteborgare skulle jag bli jävligt sur över Västtrafiks ställningstagande, om inte annat därför att de utgår ifrån att jag inte tolererar sexuell mångfald när de bestämmer vad jag ska och inte ska få se när jag åker med lokaltrafiken.

Inga kommentarer: